close

Utilizare & Copyright

Modul de utilizare a acestui site este guvernat de legi, reguli si conditii asa cum se stipuleaza mai jos. Prin emiterea de comenzi, cumpararea sau utilizarea de imagini de pe acest site se presupune ca acceptati termenii de utilizare.

SC CAMERA mm SRL isi asuma angajamentul fata de utilizatori ca informatiile obtinute prin exploatarea acestui site nu vor fi facute publice si nu vor face obiectul niciunei tranzactii de date cu terti.

Modul de utilizare a imaginilor de stock de catre utilizator se va face cu respectarea Legii nr.8/1996 privind drepturile de autor, sau a legilor similare din tarile de origine ale cumparatorilor.

Agentiile de publicitate, editurile, editorii si designerii individuali pot folosi fotografiile din sectiunea stoc a sitului pentru crearea de grafica sau layouturi destinate unor terti numai folosind imagini insemnate cu watermark. Acestea nu sunt purtatoare de onorariu atat timp cat sunt folosite ca suport de oferta pentru acestia.

Folosirea imaginilor fotografice din sectiunea stock se face numai pe baza unui contract de cesiune a drepturilor de utilizare semnat intre SC CAMERA mm SRL si beneficiar pe baza ofertei generale de pret si a modului de utilizare a fotografiilor.

Nici o imagine, nici o parte a sitului, sau garfica ce apartine sitului nu poate fi copiata, modificata, republicata sau utilizata in orice alt mod decat cu acordul expres al proprietarului.

Toate imaginile, fotografii sau grafica, cat si conceptul acestui site sunt proprietatea SC CAMERA mm SRL.
Copyright
 
 
Mihai Moiceanu - photography
 
 

Home Facebook Workshop-uri si Phototour-uri Mass-media Contact Link-uri     


Colectii

Expozitii

Vernisaje

Editorial

Biografie

Romania

Germania

Muntii Alpi

Patagonia

Himalaya

Europa

Cuvinte cheie

FAQ

Comanda ta

Produse

Wallpaper

Conditii de livrare

Cos de cumparaturi

Foto comerciala

Calendare

Tipar

Coperti CD/DVD

Web design

      Membru:

ECO Romania


Citeste alt articol  

Cinci reguli de fotocompozitie

publicat: martie 2007 in CHIP Foto&Video

De cateva zile ceata persista pe fundul depresiunii. Deasupra un cer senin si vizibilitate pe zeci de kilometri. Cum sa stai in casa pe asa vreme. Cu o ora inainte de a se crapa de ziua, am plecat din orasul care inca dormea acoperit de mantia groasa de ceata. In mai putin de 40 de minute am parcat masina pe marginea drumului troienit, am mai parcurs inca 15 minute pe jos pana la locul de unde orizontul se deschide catre Bucegi. Abea acum incepeau sa mijeasca zorile. Odata ales locul de statie, am batatorit zapada de aproape un metru pentru platforma trepiedului. Pe masura ce lumina crestea in intensitate am inceput sa fotografiez functie de modul in care peisajul era cuprins de zorii zilei. La inceput o lumina rece asa numita "ora albastra" care apare odata cu prima geana de lumina, apoi chiar inainte de rasarit zapada prinde o culoare magentie. La primele raze de soare muntele se coloreaza in rosu aprins pentru ca apoi destul de repede cromatica sa se transforme in portocaliu si galben. Atunci nu e timp de pierdut. Dupa mai bine de o ora de la rasarit timp in care am cautat diferite compozitii folosint acelasi punct de statie, am strans aparatele si am plecat catre zona Branului pentru a a continua tura fotografica. Aici alta lumina, cruda si descriptiva m-a insotit toata ziua nelasandu-mi timpi morti. Spre seara am urcat in Fundata, pentru a prinde apusul, de data aceasta de cealalta parte a Bucegilor. O zi plina, de inceput de februarie, in care am "tras" unele din cele mai frumoase fotografii de iarna.

Exista o zicala in zona de munte care spune: "anul asta vara a picat intr-o miercuri". Si pe buna dreptate pentru ca in zonele montane anotimpul estival este scurt asa ca oamenii acestor locuri s-au obisnuit cu veri scurte de maxim doua luni. In schimb iarna dureaza de cele mai multe ori 6 sau chiar 8 luni pe an. Ultimul workshop de anul trecut, intitulat "Toamna tarzie", desfasurat intre 1-3 noiembrie, urma sa fie unul dedicat culorilor stinse ale naturii de la sfarsitul toamnei. Dar n-a fost sa fie asa. Un stat proaspat de 10 cm de zapada uscata a transformat peisajul intr-unul de iarna autentica, cate o pala de vant ridicand vertejuri de zapada ca la mijloc de februarie. Probabil, la ses, primavara va veni la inceput de martie, insa pe inaltimi iarna isi mai trage cateva cojoace de nea si salasuie pana pe la sfarsit de mai, cu toate cele rele - ninsoare, viscol, frig - sau cele bune - soare cu dinti, atmosfera curata, mare de nori. Tot o vorba din popor: "dupa vreme rea vine cea buna" e bine de urmat caci dupa ninsoare, viscol, ceata sau frig, natura se impodobeste ca o mireasa in asteptarea flacaului dorit: dantelarii in alb, voaluri de chiciura transparente, albastru de cobalt in cerul inalt sau mantii de zapada unduios asternuta.
Da, iarna e foarte frig insa exista si parti bune. Rasaritul e la ore "omenesti" : in miezul iernii soarele rasare tarziu, pe la 8 si apune devreme, la 4 si jumatate. Asa ca poti servi linistit cafeluta inainte de a pleca la fotografiat si totusi vei prinde rasaritul; ai lumina buna toata ziua, caci soarele nu se inalta mai mult de doua sulite pe cer; dupa apus ajungi devreme acasa si te bucuri de cina la o ora rezonabila.
Premize bune exista, trebuie numai sa-ti iei inima-n dinti si sa iesi din casa. Si pe deasupra cateva reguli pe care urmandu-le iti poti imbunatatii fotografiile.

A. Gasirea subiectului si "izolarea" acestuia.
Se spune ca pentru peisaj trebuie sa folosesti un obiectiv superangular. Sigur ca este o optiune insa numai daca subiectul o cere. Un subiect des fotografiat este creasta unui munte. Folosind superangularul, datorita modului de redare a perspectivei, raportul intre primul plan al imaginii si muntele din fundal favorizeaza planul apropiat, acesta capatand importanta mai mare. Ca urmare subiectul fotografiei este succesiunea de dealuri si satul risipit pe culmi. (a1) Totusi pentru a pune in evidenta creasta muntelui ar trebui sa obtinem o izolare a acesteia fata de elementele perturbatoare din jurul lui. Putem realiza acest lucru alegand un punct de statie mai coborat astfel incat primul plan se suprapune direct peste creasta din fundal fara a mai fi vizibile elemente din planurile intermediare. (a2)

B. Simplificarea compozitiei.
Un postulat celebru in lumea fotografiei spune ca: "mai putin inseamna intotdeauna mai mult". Ce vrea sa insemne in definitiv aceasta sintagma aparent bizara. Fotografia are ca mijloc esential de compozitie cadrul fotografic. Acesta decupeaza din realitatea inconjuratoere un set de elemente care compun imaginea fotografica finala. Daca numarul elementelor este mare si diversitatea acestora la fel imaginea este mai greu inteligibila. Eliminand din imagine acele elemente care nu altereaza mesajul acesteia si pastrand numai pe cele strict necesare pentru comunicarea mesajului, obtinem o compozitie cu impact marit. Cu alte cuvinte cu cat fotografia e mai simpla cu atat mesajul e mai puternic.
In acelasi loc de statie la la fotografia (a1) am folosit teleobiectivul si am simplificat compozitia. (b1) Am eliminat muntii din fundal aplecand teleobiectivul in jos, alegand un plan apropiat cu o singura hodaie amplasata pe muchie iar in planul de fundal grupul de case de pe urmatoarea muchie. Numarul de elemente a fost drastic redus iar provitorul poate intelege mai rapid compozitia. Putem merge mai departe cu simplificare ca in cazul (b2) schimband putin locul de statie, focala si cadratura.

C. Puterea detaliului
In definitiv fiecare fotografie este o suma de elemente fiecare cu detaliile lui. Dar exista fotografii care sunt o suma de detalii pe cand altele care sunt produs al detaliului. Sunt fotografii in care un detaliu relativ mic dau savoarea sau dimensiunea spatiului fotografiat. Prezenta umana in general da masura tuturor lucrurilor. E greu de apreciat, mai ales in natura, grandoarea unui peisaj sau departarea de la care s-a facut o fotografie. Marimea aparenta a omului in cadru ne permite sa apreciem corect dimensiunile elementelor fotografiate.
Daca intr-un peisaj de aceeasi natura ca cel analizat la punctele anterioare (c1) includem un detaliu prezenta umana vom sesiza imediat de la ce departare e facuta fotografia, care este marimea dealului pe care urca taranul, cat de mari sunt hodaile din sat si pe deasupra are capacitatea de a comunica o stare de spirit. Insa si detaliul in sine poate avea un impact deosebit asupra privitorului. Prin natura lui un detaliu de peisaj contine putine elemente si se conformeaza postulatului atat de elegant simplificat de limba engleza "less is more" (c2)
D. Lumina si culoarea
Etimologic cuvantul fotografie inseamna "scriere cu lumina". Si pe buna dreptate. Lumina este cea care face o fotografie de peisaj interesanta sau nu. Cautarea luminii adecvate pentru un anumit tip de peisaj sau acordarea modului de fotografiere la lumina existenta sunt doua tipuri de abordare pe care trebuie sa le adoptam functie de maniera in care fotografiem. Putem fi vanatori de lumina sau pescuitori de lumina. Daca dupa cateva zile urate prognoza indica o imbunatatire este timpul pentru vantoarea de lumina. Cand intr-o duminica iesim la fotografiat si in functie de lumina abordam tipul de peisaj potrivit vom pescui ceea ce pica. Si una si alta din cele doua abordari cere perseverenta si aprofundare a cunoasterii luminii.
Lumina poate fi cruda ca intr-o zi senina de iarna sau moale ca intr-una cu ceata. Sau poate fi razanta si deseneaza umbre lungi (d1) subliniind textura zapezii si denivelorile solului. O astfel de lumina este plastica imbogatind registrul de redare al fotografiei. Culoarea este componeta a luminii si poate juca un rol esential in peisaj mai ales la cel de iarna. Un rasarit ce arunca o lumina singerie pe Piatra Craiului (d2)contrasteaza puetnic cu culorile reci din zonele umbrite ale imaginii, unde lumina cerului este reflectata de zapada. La timp de iarna zapada prinde culoarea specifica sursei: la rasarit culori calde, la amiaza lumina alba in zonele iluminate direct de soare si culori reci in zonele luminate de cer (in umbre). Aceasta este cromatica corecta pentru setarea albului pe lumina de zi.

E. Perspectiva
Prin natura ei fotografia presupune o redare intr-un spatiu bidimensional a realitatii unei clipe dintr-un spatiu tridimensional. Aceasta simplificare a redarii spatiale este recompusa de privitor datorita perspectivei imaginii. Desi pare de bun simt, perspectiva (sau mai curand regulile acesteia si perceptia asociata) n-a fost descoperita decat la inceputul Renasterii odata cu aparitia camerei obscure si a oglinzilor concave apte sa redea o imagine reflectata. Folosita de pictori pentru a realiza portrete sau peisaje, oglinda concava a dezvoltat modul de perceptie a spatiului cu ajutorul unei reguli extrem de simple: un element (de exemplu omul) este perceput cu atat mai mic cu cat este mai indepartat fata de privitor. De aici decurge perceptia ingustarii unui drum care se pierde la orizont, a sirului de copaci ce devin tot mai mici cu cat sunt mai indepartati, etc.
Redarea perspectivei in fotografie se produce automat atata timp cat modul de formare al imaginii se face printr-un sistem optic. Dar pespectiva poate fi redata mai mult sau mai putin plastic. Daca potecuta croita prin zapada catre hodaia prinsa in nameti (e1) este fotografiata de la inaltimea normala a omului efectul pe care il are perspectiva exista, insa nu este accentuat. Daca insa daca alegem un punct de statie mai aproape de nivelul zapezii, potecuta este perceputa mai lata iar ingustarea ei mai accentuata odata cu cresterea distantei. Pozitionarea fata de elemente ale cadrului care subliniaza perspectiva poate accentua sau diminua efectul de perspectiva dorit de fotograf.

Desi n-a fost o iarna prea bogata, la ora la care inchei articolul ninge inversunat. Cum va spuneam: baba Dochia isi mai trage cateva cojoace de omat si nu se lasa alungata cu una cu doua.
Lumina buna va doresc!

Cinci reguli de fotocompozitie
Cinci reguli de fotocompozitie
A1
Cinci reguli de fotocompozitie
A2
Cinci reguli de fotocompozitie
B1
Cinci reguli de fotocompozitie
B2
Cinci reguli de fotocompozitie
C1
Cinci reguli de fotocompozitie
E1
 
 
 
 Home Facebook Workshop-uri si Phototour-uri Mass-media Contact Link-uri
 Copyright @ 2009 CAMERAmm   Made by Sik