close

Utilizare & Copyright

Modul de utilizare a acestui site este guvernat de legi, reguli si conditii asa cum se stipuleaza mai jos. Prin emiterea de comenzi, cumpararea sau utilizarea de imagini de pe acest site se presupune ca acceptati termenii de utilizare.

SC CAMERA mm SRL isi asuma angajamentul fata de utilizatori ca informatiile obtinute prin exploatarea acestui site nu vor fi facute publice si nu vor face obiectul niciunei tranzactii de date cu terti.

Modul de utilizare a imaginilor de stock de catre utilizator se va face cu respectarea Legii nr.8/1996 privind drepturile de autor, sau a legilor similare din tarile de origine ale cumparatorilor.

Agentiile de publicitate, editurile, editorii si designerii individuali pot folosi fotografiile din sectiunea stoc a sitului pentru crearea de grafica sau layouturi destinate unor terti numai folosind imagini insemnate cu watermark. Acestea nu sunt purtatoare de onorariu atat timp cat sunt folosite ca suport de oferta pentru acestia.

Folosirea imaginilor fotografice din sectiunea stock se face numai pe baza unui contract de cesiune a drepturilor de utilizare semnat intre SC CAMERA mm SRL si beneficiar pe baza ofertei generale de pret si a modului de utilizare a fotografiilor.

Nici o imagine, nici o parte a sitului, sau garfica ce apartine sitului nu poate fi copiata, modificata, republicata sau utilizata in orice alt mod decat cu acordul expres al proprietarului.

Toate imaginile, fotografii sau grafica, cat si conceptul acestui site sunt proprietatea SC CAMERA mm SRL.
Copyright
 
 
Mihai Moiceanu - photography
 
 

Home Facebook Workshop-uri si Phototour-uri Mass-media Contact Link-uri     


Colectii

Expozitii

Vernisaje

Editorial

Biografie

Romania

Germania

Muntii Alpi

Patagonia

Himalaya

Europa

Cuvinte cheie

FAQ

Comanda ta

Produse

Wallpaper

Conditii de livrare

Cos de cumparaturi

Foto comerciala

Calendare

Tipar

Coperti CD/DVD

Web design

      Membru:

ECO Romania


Citeste alt articol  

"Wild life"

publicat: aprilie 2008 in CHIP Foto&Video

Barca aluneca incet, dusa de curent, de-a lungul canalului, printre salciile desfrunzite. Cormoranii, la inceput tematori, mai apoi doar curiosi de intrusii ce le tulbura linistea "vocifereaza" ca niste "gaite", se agita, ca apoi sa ne ignore. Ceea ce doream de altfel. Fara a face miscari bruste, aparatele tacane in nestire. Bebe care are doar un obiectiv de 135 mm este exasperat:
- Nu va ajung 4 giga de cormorani
Hai sa mergem odata. Eu cu 135-ul meu parca am superangular!
Fiind in salbaticie, fata in fata cu animalele, este greu sa rezisti ispitei de a "trage" cat mai multe cadre. Cu cat mai multe variante cu atat mai multe sanse de a avea un "trofeu" pe cinste. Aparatura, oricat de complexa sau avansata tehnologic ar fi, da rateuri. Te trezesti ca tocmai cand trebuia sa ai o claritate perfecta, ai pierdut animalul din campul de focalizare si obiectivul incearca in zadar sa caute detalii de contrast pe care sa faca punerea la punct. Antrenamentul, caci de asa ceva este nevoie, isi spune cuvantul. A prevedea miscarile pasarilor este destul de anevoios mai ales daca esti pentru prima data in Delta. Ca si in alte domenii ale fotografiei anticipatia joaca un rol important, numai ca la "wildlife" asta inseamna studierea comportamentului, cunoasterea locurilor, vizite repetate in acelasi loc, intr-un cuvant cunostinte aprofundate. Iliuta, ghidul nostru, pescar cu state vechi, impatimit al pasaretului din Delta si de curand fotograf amator, ne-a condus cu precizie matematica la locuri de cuibarit si ne-a avertizat asupra comportamentului pasarilor.
Acum doi ani, in numarul 1/2006 al revistei, va spuneam ca inceputul intr-ale fotografiei de natura si in special in fotografierea animalelor salbatice poate fi fotografierea insectelor. Pasarile din mediul antropic (in apropierea si in asezarile umane) sunt de asemenea un subiect la indemana ca si animalele din gradinile zoo. Daca aveti posibilitatea de a calatori in tarile din vestul Europei cautati parcurile de animale salbatice in care fotografierea faunei este relativ usoara. Un pas mai departe este fotografierea faunei salbatice din aceleasi tari. In general animalele rapitoare - ma refer la cele de talie mare - au disparut asa ca aveti la indemana toate familiile de ierbivore, animale mici sau pasari care, pe langa faptul ca nu mai au pradatori naturali, nu se sperie nici de om. Cultura occidentala, cu o puternica componenta ecologista, a determinat comportamentul animalelor, astfel ca fotografierea acestora in mediul salbatic nu mai este atat de complicata. Nu de putine ori am fotografiat pasari sau chiar mamifere salbatice de care m-am apropiat cu usurinta. Insa testul suprem este fotografierea animalelor salbatice in Romania. Din pacate spun acest lucru cu oarecare durere. Vanatoarea si in special braconajul au facut ca pe teritoriu Romaniei animalele sa fie puternic deranjate de prezenta umana. Apropierea de un animal aflat in salbaticie este extrem de dificila. Intalnirile ce pot genera fotografii cu adevarat de calitate sunt rare si de cele mai multe ori intamplatoare. Organizarea de pande sau tururi fotografice de catre cunoscatori in domeniu sunt singurele sanse de a vedea si, de ce nu, de a face fotografie "wildlife" de calitate. Satisfactia de a avea un "trofeu" fotografic este cu atat mai mare cu cat dificultatea creste.
Problema numarul unu a fotografiei "wildlife" este optica folosita. Regula de baza este: cat mai mare focala si mai luminos obiectivul cu atat mai bine. Toate bune si frumoase daca n-ar exista perspectiva costurilor. De unde incepem si unde terminam? Cat de scurt poate fi un tele pentru animale si cum facem sa nu iesim din buget daca dorim o focala lunga? Vorba aceea: intrebarile-s usoare; raspunsurile-s grele, caci dupa cum se stie nici o masa nu-i pe gratis. Cele mai decente atat in privinta costurilor cat si a posibilitatilor de utilizare sunt gama de obiective 70-300/4-5,6. Nikon, Canon, Sigma, Tokina si alti producatori au obiective in aceasta gama. Diferentele constau in existenta sau nu a stabilizarii de imagine care ajuta la fotografierea facuta din mana in conditii de iluminare slaba. In principiu obiectivele de la firmele proprietare vor merge mai bine pe camerele dedicate decat cele de la producatorii terti. A doua gama de obiective de tipul 70-200/4 au avantajul diafragmei constante pe toata lungimea focala si castigul de luminozitate de o treapta. Pretul este dublu fata de categoria anterioara. A treia gama si cea mai scumpa din aceasta zona sunt obiectivele de tipul 70-200/2,8. Pretul se tripleaza. Fiecare din aceste obiective au variante constructive cu stabilizare de imagine foarte importanta pentru fotografia in lumina redusa de la crepuscul, moment al zilei cand au loc majoritatea miscarilor de animale in teren. Castigul de 2-3 trepte de expunere poate insemna diferenta intre o imagine miscata sau una perfect clara. Bataile aripii unei pasari mari poate fi "inghetata" la timpi mai scurti de 1/500 sec. Pe lumina scazuta o diafragma de 2,8 si un castig de trei trepte dat de stabilizare este diferenta intre reusita si rateu. Majoritatea producatorilor ofera obiective in gama 80-400/4-6,3 care sunt o buna alternativa pentru a accede in fotografia "wildlife". Practic de la focala de 300 mm incepe zona de interes pentru fotografia animaliera. 400 de mm sunt deja OK. Avantajele stabilizarii sunt regasite si pentru aceasta gama. Sigma 55-500/4-6,3 este un obiectiv al carui raport calitate pret este excelent. Calitatea optica este buna dar focalizarea este destul de lenta iar lipsa stabilizarii este un handicap. La varful piramidei se afla obiectivele cu focala fixa cu o optica excelenta si luminozitate mare. 300/2,8; 400/2,8; 500/4 si 600/4 sunt obiective de prima calitate, iar generatiile noi au stabilizare de imagine. Asa cum probabil va imaginati preturile sunt pe masura. Teleconverterele sunt o alegere buna cu o singura conditie: in combinatie cu obiectivele sa nu depaseasca luminozitatea de 6,3 peste care autofocusul nu mai functioneza. Pierderile de lumina sunt direct proportionale cu factorul de multiplicare al focalei. Un teleconverter de doua ori va inchide diafragma cu doua trepte. Practic la un tele de 200/4 poate fi atasat maxim un teleconverter de 1,7 ori.
Modul de focusare este de asemenea determinant pentru fotografia animaliera. Desi obiectivele mai ieftine nu au o viteza de focusare iesita din comun ele se comporta decent in lumina de zi, iar daca fotografia se face la panda aceasta nu mai prezinta o problema. Panda presupune ca animalul va veni, momit cu mancare, intr-o anumita zona. Prefocusarea pe zona de interes ajuta ca punerea la punct automata sa fie rapida si eficienta. Cu cat creste luminozitatea obiectivului cu atat focusarea este mai rapida. Existenta unor programe de focusare pe camera este de asemenea foarte importanta. Modelele de baza au focusare manuala si automata care la randul ei este singulara sau continua. Modul singular este de preferat la panda cu reper fix iar modul continuu pentru deplasarea subiectului - de exemplu la pasari in zbor. Camerele mai evoluate au programe de focusare care permit "prinderea" animalului in zona de focalizare si apoi cu ajutorul predictiei de focalizare se obtine o claritate avansata pe tot timpul urmaririi subiectului. Moduri active de focalizare iau in considerare planul cel mai apropiat de camera si focalizeaza pe el (destul de neplacut daca fotografiati pasari pe ramuri de copaci aflate in planuri diferite). De multe ori o corectie manuala este necesara. Inainte de a merge la fotografiat incercati-va mana pe animale pe care le gasiti in mediul antropic. Porumbeii din pietele oraselor poate fi un examen de trecut.
Am ajuns la baza observatorului pe la patru dupaamiaza. Am urcat in turnul inalt de vreo 6 metri de unde se vede o buna parte din micile poieni din padurea de la Reci. Am deschis micile ferestre de observatie, am instalat aparatul pe trepied si apoi timp de 2-3 ore am asteptat. Linistea m-a invalut dar nu pentru mult timp. Incet, incet pe masura ce seara cobora peste marginea padurii, au iesit la adapat capriorii, apoi pe fasia arata si insamantata de cu primavara au aparut ciutele urmate indeaproape de cerbi. Coarnele inca pufoase nu aveau maiestuozitatea din toamna. De undeva de sus un soim cade in picaj peste un iepure speriat care o zbugheste in slalom peste poiana. Si tot asa, spectacolul a continuat cu mistreti, si apoi alte ciute pana ce intunericul ne-a mistuit pe toti. N-am facut nici o fotografie remarcabila atunci. Doar microbul mi-a intrat adanc in suflet.
Atentie! Se ia.
Codalb
Cormoran
Gasca salbatica
Lebada
Pelican
Pescarel
Pescarus
 
 
 
 Home Facebook Workshop-uri si Phototour-uri Mass-media Contact Link-uri
 Copyright @ 2009 CAMERAmm   Made by Sik