close

Utilizare & Copyright

Modul de utilizare a acestui site este guvernat de legi, reguli si conditii asa cum se stipuleaza mai jos. Prin emiterea de comenzi, cumpararea sau utilizarea de imagini de pe acest site se presupune ca acceptati termenii de utilizare.

SC CAMERA mm SRL isi asuma angajamentul fata de utilizatori ca informatiile obtinute prin exploatarea acestui site nu vor fi facute publice si nu vor face obiectul niciunei tranzactii de date cu terti.

Modul de utilizare a imaginilor de stock de catre utilizator se va face cu respectarea Legii nr.8/1996 privind drepturile de autor, sau a legilor similare din tarile de origine ale cumparatorilor.

Agentiile de publicitate, editurile, editorii si designerii individuali pot folosi fotografiile din sectiunea stoc a sitului pentru crearea de grafica sau layouturi destinate unor terti numai folosind imagini insemnate cu watermark. Acestea nu sunt purtatoare de onorariu atat timp cat sunt folosite ca suport de oferta pentru acestia.

Folosirea imaginilor fotografice din sectiunea stock se face numai pe baza unui contract de cesiune a drepturilor de utilizare semnat intre SC CAMERA mm SRL si beneficiar pe baza ofertei generale de pret si a modului de utilizare a fotografiilor.

Nici o imagine, nici o parte a sitului, sau garfica ce apartine sitului nu poate fi copiata, modificata, republicata sau utilizata in orice alt mod decat cu acordul expres al proprietarului.

Toate imaginile, fotografii sau grafica, cat si conceptul acestui site sunt proprietatea SC CAMERA mm SRL.
Copyright
 
 
Mihai Moiceanu - photography
 
 

Home Facebook Workshop-uri si Phototour-uri Mass-media Contact Link-uri     


Colectii

Expozitii

Vernisaje

Editorial

Biografie

Romania

Germania

Muntii Alpi

Patagonia

Himalaya

Europa

Cuvinte cheie

FAQ

Comanda ta

Produse

Wallpaper

Conditii de livrare

Cos de cumparaturi

Foto comerciala

Calendare

Tipar

Coperti CD/DVD

Web design

      Membru:

ECO Romania


Citeste alt articol  

Monocrom

publicat: ianuarie 2008 in CHIP Foto&Video

Zilele acestea ascultam la radio un clip publicitar care facea reclama la o marca de masini. O voce de "copil" intreba:
- Si cum era pe vremea cand nu exista pilot automat?
"Mama" raspundea:
- Soferul trebuia sa se opreasca din cand in cand sa se odihneasca iar in loc de ABS se folosea comanda calc-o la podea...
- Ce bine ca nu m-am nascut atunci...
Cam asa ma gandeam si eu sa incep articolul: "pe vremea cand se lucra" numai pe film..." adica mai acum vreo 7-8 ani orice fotograf serios incepea prin a face fotografii alb-negru, apoi usor, usor trecea la color iar cand intelegea cu adevarat fotografia si reusea sa vada lumea cu ochi de fotograf se intorcea din nou la alb-negru.
Evolutia extraordinara a camerelor digitale in special a DSLR-urilor a dat peste cap curba de invatare a fotografiei. Si nu intr-un sens negativ ci unul pozitiv. Acum un incepator invata mult mai repede sa expuna corect, vizualizarea imediata a imaginii permite corectii rapide atat tehnice, de expunere, cat si de compozitie a imaginii. La workshopurile pe care le organizez am observat cum fotografi incepatori fac progrese extrem de rapide tocmai datorita posibilitatii de analiza a imaginii la fata locului. Imi imaginez cat de dificil ar fi fost toate acestea pe vremea peliculei foto. In momentul cand a aparut primul DSRL de 6 Mpx cu un pret acceptabil mi l-am cumparat. Socul a fost atat de mare cand am marit primele imagini, incat am trecut la digital fara macar sa ma mai uit in urma. Si acum am in frigider vreo 10 dia profesionale de cea mai buna calitate, neexpuse si probabil ca asa vor ramane. Daca in 2002 cand am trecut la digital calitatea fotografiei era foarte buna, acum in 2008, progresul este de-a dreptul incredibil. Camere DSLR cu 12 sau 21 de Mpx, rapide si cu o calitate a imaginii net peste fotografia analogica iti ofera posibilitati extraordinare de fotografiere; inclusiv in fotografia alb-negru.
Cea mai directa si simpla metoda de a face fotografie alb-negru este sa o realizam direct din camera. Avantajul evident este ca realizam direct o imagine monocroma fara a avea nevoie de abilitati de prelucrare a imaginii in programe de editare foto. Pe deasupra putem face o analiza a imaginii la fata locului cu subiectul in fata. In fotografia de peisaj analiza se face cu multa acuratete fara influenta culorii care ar putea sa ne abata atentia de la compozitie. Fotografiind alb-negru direct in camera putem folosi filtrele colorate utilizate in mod traditional in fotografia monocroma si vom vedea direct efectele acestora: un filtru galben va intuneca cerul si va evidentia mai mult norii favorizand in acelasi timp foliajul copacilor sau va adanci umbrele de pe zapada. Un filtru rosu va crea imagini dramatice cu un cer aproape negru si atmosfera incarcata ca de furtuna. Filtrele colorate pentru alb-negru au proprietatea de a absorbi culorile complementare filtrului si a lasa sa treaca culorile proprii ale acestora. Astfel daca dorim sa facem un cer senin din ce in ce mai inchis vom folosi filtrul galben, portocaliu sau rosu pentru a inchide din ce in ce mai mult tonalitatea de gri a acestuia. Unele camere digitale chiar au posibilitatea de a genera digital astfel de filtre din meniul aferent fotografiei alb-negru. Dar cum orice lucru bun are si partea sa proasta vom constata ca fotografiile alb-negru facute in camera sunt salvate fara componenta de culoare iar aceasta nu mai poate fi recuperata ulterior in calculator. Poate ar fi o solutie sa facem doua fotografii: una alb-negru pentru analiza la fata locului si una color pentru ceea ce americanii spun "just in case". Cea mai buna varianta ramane sa tragem fotografia color si apoi in programe de editare foto sa transformam imaginea in alb-negru daca decidem ca aceasta e cea mai buna varianta. Este posibil ca decizia de la fata locului sa nu coincida cu cea a unei analize ulterioare facute la "rece".
Modul de conversie e o problema care se poate rezolva cu un click sau in variante care mai de care mai elaborate. Imi aduc aminte de o gluma: daca intrebi un om normal cum se insurubeaza un bec acesta iti va demonstra in modul cel mai simplu. La aceeasi intrebare un "photoshop-ist" va gasi alte 99 de moduri. Pornind de la modul in care salvam fotografiile jpg sau raw putem dezvolta mai multe cai de prelucrare a imaginilor. Fotografiind raw avem controlul complet al parametrilor de fotografiere si astfel putem face corectii de expunere si chiar de ajustare a culorilor care ulterior ne vor ajuta la conversia alb-negru. Un rosu mai intens va conduce catre un gri mai inchis, un cer de un albastru spalacit va genera un gri deschis, etc. Cea mai simpla forma de a transforma o fotografie color intr-una alb-negru este de a transforma imaginea din RGB in greyscale in meniul Image/Mode/Greyscale. Aveti prevederea sa salvati imaginea cu un alt nume pentru a putea pastra originalul, altfel informatia de culoare se pierde nerecuperabil. Ca orice solutie simpla nici aceasta nu ofera vreo posibilitate de control asupra modului de transformare. O alta solutie simpla de tipul "one click" este desaturarea fotografiei din meniul Image/Adjustents/Desaturate. Un control mai bun al imaginii finale tinand cont de cromatica obtineti daca folositi comanda Image/Adjustments/Channel Mixer. Bifati checkbox-ul monocrom si creati o fotografie alb-negru acordand fiecarui din cele trei canale de culoare o pondere corelata cu subiectul si cromatica acestuia. In preset-ul ferestrei Channel Mixer exista o serie de transformari care mimeaza efectul diferitelor filtre folosite in fotografia alb-negru: galben, portocaliu, rosu, verde si chiar infrarosu. O metoda mai elaborata consta in transformarea canalelor R,G si B in layere care apoi vor fi suprapuse. In meniul atasat fereastrei Channels exista comanda Split Channels. Aceasta va transforma cele trei canale in imagini distincte monocrome. Cele trei imagini sunt apoi reunite intr-o singura fereastra. In functie de ordinea de suprapunere si transparenta acordata fiecarui strat se pot obtine rezultate diferite. Daca mai adaugam si posibilitatea ca fiecare strat sa fie aplicat diferit, rezultatul final poate fi cu adevarat surpinzator.
Fotografiati color si finalizati alb-negru. O sa va placa!
Monocrom
Monocrom
Monocrom
 
 
 
 Home Facebook Workshop-uri si Phototour-uri Mass-media Contact Link-uri
 Copyright @ 2009 CAMERAmm   Made by Sik