close

Utilizare & Copyright

Modul de utilizare a acestui site este guvernat de legi, reguli si conditii asa cum se stipuleaza mai jos. Prin emiterea de comenzi, cumpararea sau utilizarea de imagini de pe acest site se presupune ca acceptati termenii de utilizare.

SC CAMERA mm SRL isi asuma angajamentul fata de utilizatori ca informatiile obtinute prin exploatarea acestui site nu vor fi facute publice si nu vor face obiectul niciunei tranzactii de date cu terti.

Modul de utilizare a imaginilor de stock de catre utilizator se va face cu respectarea Legii nr.8/1996 privind drepturile de autor, sau a legilor similare din tarile de origine ale cumparatorilor.

Agentiile de publicitate, editurile, editorii si designerii individuali pot folosi fotografiile din sectiunea stoc a sitului pentru crearea de grafica sau layouturi destinate unor terti numai folosind imagini insemnate cu watermark. Acestea nu sunt purtatoare de onorariu atat timp cat sunt folosite ca suport de oferta pentru acestia.

Folosirea imaginilor fotografice din sectiunea stock se face numai pe baza unui contract de cesiune a drepturilor de utilizare semnat intre SC CAMERA mm SRL si beneficiar pe baza ofertei generale de pret si a modului de utilizare a fotografiilor.

Nici o imagine, nici o parte a sitului, sau garfica ce apartine sitului nu poate fi copiata, modificata, republicata sau utilizata in orice alt mod decat cu acordul expres al proprietarului.

Toate imaginile, fotografii sau grafica, cat si conceptul acestui site sunt proprietatea SC CAMERA mm SRL.
Copyright
 
 
Mihai Moiceanu - photography
 
 

Home Facebook Workshop-uri si Phototour-uri Mass-media Contact Link-uri     


Colectii

Expozitii

Vernisaje

Editorial

Biografie

Romania

Germania

Muntii Alpi

Patagonia

Himalaya

Europa

Cuvinte cheie

FAQ

Comanda ta

Produse

Wallpaper

Conditii de livrare

Cos de cumparaturi

Foto comerciala

Calendare

Tipar

Coperti CD/DVD

Web design

      Membru:

ECO Romania


Citeste alt articol  

Anotimpul fotografiei

publicat: septembrie 2008 in CHIP Foto&Video

La sfarsit de august inscrierile la workshopurile de toamna sunt aproape incheiate. In primele zile din septembrie nu mai este nici un loc desi mai sunt inca aproape doua luni pana la debutul workshopurilor. Este dovada ca toamna este cel mai atragator anotimp pentru fotografi si nici nu e greu de inteles de ce.
Pentru majoritatea semenilor nostri toamna vine pe 1 septembrie. Astronomic vorbind toamna incepe odata cu echinoctiu, la 22 septembrie anul acesta, cand ziua este egala cu noaptea. Dupa echinoctiu ziua se micsoreaza, pana la solstitiu de iarna din decembrie. Practic in perioada de toamna intre echinoctiu si solstitiu de iarna lumina are aceeasi calitate ca in timpul iernii in perioada dintre solstitiu de iarna si echinoctiu de primavara. Intr-o zi de sfarsit de octombrie soarele se va ridica pe cer la fel de mult ca intr-o zi de sfarsit de februarie. Unghiul sub care cade lumina la o anumita ora din zi va fi acelasi. Pana la urma de ce este important sa stie acest lucru? Cu cat ziua este mai scurta cu atat soarele urca mai putin pe cer astfel ca la ora amiezii in loc sa fie deasupra capului, la un unghi de aproape 90 de grade fata de sol facand aproape imposibila o fotografie, lumina cade oblic, este mai blanda, ca intr-o perpetua dimineata sau dupaamiaza - dupa cum sunteti mai optimisti sau mai melancolici.La o inaltime a soarelui mai mica pe cer razele acestuia strabat o patura mai groasa din atmosfera astfel ca lumina nu mai produce un contrast atat de mare intre zonele iluminate si cele din umbra.
Pe de alta parte unghiul mic pe cer face ca umbrele obiectelor sa fie mai lungi si intr-un raport armonios cu suprafetele iluminate. Cu cat un obiect are umbre mai bine desenate cu atat vom percepe mai bine volumul, spatialitatea lui. Nu numai lumina soarelui este speciala dar si situatiile atmosferice sunt diferite de lunile de vara. Vremea se raceste din ce in cepana ce noaptea apar primele brume.
La prima ora a diminetii (care fie vorba intre noi nu mai e atat de ucigatoare ca vara) ne putem astepta la un cer senin de un albastru specific toamnei. Pe jos in iarba verde, cosita mai acu o luna la ultima otava, cateva frunze aurii sunt spuzite de bruma cat inca sunt la umbra. Pe masura ce soarele urca pe cer, bruma de pe acoperisuri se topeste transformandu-se intr-o ceata fina si transparenta ce pluteste deasupra satului. In contralumina diafanul cetii este mai bine evidentiat, planurile sunt bine diferentiate, plasticitatea imaginii crescand. Este bine de stiut ca lumina contrejour favorizeaza redarea plastica a cetii doar cand aceasta este profilata pe un fundal intunecos, in acest caz casele din ultimul plan.
Satele Magura, Pestera sau Sirnea, situate intre Piatra Craiului si Bucegi ofera astfel de perspective, iar toamna petrecuta aici e probabil una din cele mai frumoase din Carpati.
Pe masura ce inaintam in toamna verdele predominant este inlocuit de culorile calde ale frunzelor. Natura vegetala trece de la stadiu de vegetatie la cel de hibernare. Odata cu primele brume foliajul se ingalbeneste pentru ca apoi plantele sa secrete o enzima care produce desprinderea frunzei. Toamna este in general asociata cu coloritul viu al frunzelor si caderea acestora. In cultura anglo-saxona toamnei i se spune pe langa "autumn" si "fall". Perioada in care frunzele se ingalbenesc si apoi cad este variabila de la an la an, in medie durand intre 10 zile si doua saptamani. De obicei in a doua parte a lunii octombrie trebuie sa ne asteptam ca in regiunile de deal si de munte sa se produca fenomenul. In padurile de foaioase situate la altitudini mai mari (pana la 1400 m) fenomenul apare mai repede pe cand in zona de campie este intarziat chiar cu doua saptamani fiind de multe ori asociat cu inceputul lui noiembrie. O buna planificare a turelor fotografice poate prelungi sezonul frunzelor galbene catre trei saptamani sau chiar o luna. Chiar si situarea geografica are un rol important. De cele mai multe ori frunzele cad mai repede in Maramures si mai tarziu in Oltenia.
Cromatica fotografiilor de toamna sunt dominate de culorile calde. Chiar si verdele este mai curand tonat catre spectrul cald decat catre cel rece. Pentru a scoate si mai mult in evidenta cromatica de toamna este bine sa utilizati contrastul cromatic. Utilizarea culorilor complementare din spectru fac ca perceptia contrastului dintr-o fotografie sa fie receptat diferit. Daca veti fotografia frunze rosii sau portocalii pe un fundal de iarba verde veti obtine o imagine cu un contrast mai ridicat decat fotografiind numai frunze galbene pe un fundal portocaliu sau cu alte nuante de galben. Rosu este complementar cu verde cele doua culori punandu-se bine in evidenta una pe alta. Contrastul dintre rosu si verde nu este insa cel mai puternic din natura. Daca in schimb veti fotografia o padure sau un pilc de copaci ingalbeniti profilandu-se pe un cer albastru vom obtine un contrast cromatic mult mai mare decat cel generat de complementaritatea rosu/verde. Daca pentru echilibrarea perceptiei contrastului cromatic raportul dintre suprafetele cromatice trebuie sa fie de 1:1 in cazul rosu/verde, in situatia galben/albastru acesta se echilibreaza la un raport de 1:4. Cu alte cuvinte este suficient ca 1/5 din imagine sa fie cu culori calde iar restul de 4/5 sa fie cu culori reci. Aceasta in teorie. Compozitia armonioasa nu tine cont matematic de aceste date dar cunoasterea lor poate contribui la generarea atmosferei dorite in fotografie.
De o eleganta aparte sunt fotografiile in tonuri apropiate asa numita cromatica "ton in ton". In decursul toameni va veti intalni nu numai cu vreme senina si cu lumini extraordinare ci si cu zile mohorate cu cerul acoperit chiar cu ceata. Nici ca se poate mai bine. Trebui sa stiti ca in astfel de zile aven de-a face cu o lumina extrem de moale fara contrast. Chiar si contrastul verde/rosu in lipsa unei lumini directe de la soare este mult diminuat. Daca va uita ti pe histograma unei astfel de fotografii (binenteles expuse corect) veti observa ca spre marginile ei nu exista informatie. Histograma se prezinta un nivel maxim al numarului de pixeli in zona mediana/centrala sub forma unui "deal" mai mult sau mai putin ascutit. Lipsa de contrast este cauza; majoritatea elementelor din cadru au straluciri similare. O usoara crestere a contrastului se poate aplica ulterior imaginii dar cu grija de a nu deteriora atmosfera si cromatica imaginii.
Catre inceputul lui brumar apar si primele zapezi. Pe crestele muntilor startul de zapada nu se mai topaste peste zi astfel ca intr-o zi cu cer senin putem avea in cadru perspective cromatice extrem de frumoase. Culorile calde ale planurilor apropiate se detaseaza net de culorile reci ale planurilor din fundal. Filtrul de polarizare e bine sa nu va lipseasca in astfel de situatii. Ajuta la eliminarea reflexiilor nedorite de pe foliajul copacilor si folosit corect va inchide culoarea cerului pentru a reliefa norii. Un filtru de polarizare bicromatic galben/albastru va intari starlucirea celor doua culori in mod selectiv contribuind la cresterea contrastului cromatic. Desi nu sunt deloc ieftine aceste filtre obtin un efect spectaculos.
Daca dinpotriva cerul este acoperit puem gasi situatii in care ne situam in apropierea liniei zapezii (linia izotermica de 0 grade). Deasupra ei zapada nu se topeste stand pe ramurile copacilor iar mai jos de ea sunt inca vizibile culorile toamnei. Pe o astfel de lumina, foarte slaba, trebuie neaparat sa folosim la expunere trepiedul sau sa marim sensibilitatea ISO. La lucrul cu teleobiectivul, ne ajuta stabilizare de imagine (VR pentru Nikon sau IS pentru Canon) in obtinerea unei imagini clare.
O alta tema pe care trebuie sa o abordati este simplificarea compozitiei pana la detaliu. Puterea detaliului nu trebuie neglijata. De multe ori este mai sugestiv decat intregul.
Si nu uitati sa va bucurati de natura! In orice anotimp!
Anotimpul fotografiei
Anotimpul fotografiei
Anotimpul fotografiei
Anotimpul fotografiei
 
 
 
 Home Facebook Workshop-uri si Phototour-uri Mass-media Contact Link-uri
 Copyright @ 2009 CAMERAmm   Made by Sik