close

Utilizare & Copyright

Modul de utilizare a acestui site este guvernat de legi, reguli si conditii asa cum se stipuleaza mai jos. Prin emiterea de comenzi, cumpararea sau utilizarea de imagini de pe acest site se presupune ca acceptati termenii de utilizare.

SC CAMERA mm SRL isi asuma angajamentul fata de utilizatori ca informatiile obtinute prin exploatarea acestui site nu vor fi facute publice si nu vor face obiectul niciunei tranzactii de date cu terti.

Modul de utilizare a imaginilor de stock de catre utilizator se va face cu respectarea Legii nr.8/1996 privind drepturile de autor, sau a legilor similare din tarile de origine ale cumparatorilor.

Agentiile de publicitate, editurile, editorii si designerii individuali pot folosi fotografiile din sectiunea stoc a sitului pentru crearea de grafica sau layouturi destinate unor terti numai folosind imagini insemnate cu watermark. Acestea nu sunt purtatoare de onorariu atat timp cat sunt folosite ca suport de oferta pentru acestia.

Folosirea imaginilor fotografice din sectiunea stock se face numai pe baza unui contract de cesiune a drepturilor de utilizare semnat intre SC CAMERA mm SRL si beneficiar pe baza ofertei generale de pret si a modului de utilizare a fotografiilor.

Nici o imagine, nici o parte a sitului, sau garfica ce apartine sitului nu poate fi copiata, modificata, republicata sau utilizata in orice alt mod decat cu acordul expres al proprietarului.

Toate imaginile, fotografii sau grafica, cat si conceptul acestui site sunt proprietatea SC CAMERA mm SRL.
Copyright
 
 
Mihai Moiceanu - photography
 
 

Home Facebook Workshop-uri si Phototour-uri Mass-media Contact Link-uri     


Colectii

Expozitii

Vernisaje

Editorial

Biografie

Romania

Germania

Muntii Alpi

Patagonia

Himalaya

Europa

Cuvinte cheie

FAQ

Comanda ta

Produse

Wallpaper

Conditii de livrare

Cos de cumparaturi

Foto comerciala

Calendare

Tipar

Coperti CD/DVD

Web design

      Membru:

ECO Romania


Citeste alt articol  

Padurea dintre copaci

publicat: Aprilie 2009 in CHIP Foto&Video

In fiecare primavara am avut sentimentul ca timpul este prea scurt. Cu atat de multe subiecte de fotografiat in natura toate petrecandu-se simultan. Sus pe munte incepe topirea zapezilor. Schiul se muta de pe partii pe vaile alpine pentru a profita de ultima zapada a sezonului. Jos in poienile unde se termina zapada apar primele petice de iarba uscata impestritate de ghiocei si branduse. Imi dau schiurile jos si cu claparii inca in picioare caut cadrele cele mai potrivite. In acelasi timp, jos in lunca Oltului, la Podul Olt, laleaua pestrita (fritillaria meleagris) este in floare iar ceva mai incolo ruscuta (adonis vernalis) ingalbeneste versantii dealului Lempet. Bine ca macar primavara, aceasta dulce copilarie si adolescenta a naturii, se repeta anual si ma pot bucura cand de una cand de alta.
Pe cat este iarna potrivita fotografiei monocrom pe atat primavara, frageda si suculenta, este un regal al fotografiei color.
Probabil una din cele mai interesante perioade de fotografiat in padure este inceputul primaverii. Copacii inverzesc, insa printre crengi mai intra destul de multa lumina pentru flora aflata pe sol. E bine sa mergi prin padure cu ochii atintiti catre covorul vegetal cautand cele mai frumoase exemplare de floarea pastelui sau minunatii brebenei ce inalbastresc rariturile dintre copaci, adevarate embleme ale primaverii. Este vremea cand trebuie sa incetinesti pasul, sa iscodesti cele mai ascunse unghere ale padurii, in cautare de mici poienite, sau rarituri in care lumina cade ceva mai abundent. De obicei, in padure, in zilele senine sau cu mult soare ai de rezolvat contraste foarte puternice. Primavara insa e altfel. Soarele nu este foarte puternic, este destul de jos pe cer, orele bune de fotografiat sunt apropiate de miezul zilei. Cateodata o raza de soare te ajuta la izolarea subiectului si intreaga compozitie capata mister. In astfel de cazuri expunerea o stabilesti pe zona iluminata pentru a evita o supraexpunere suparatoare. In fotografia cu flori de usturoita, din Muntii Baiului, am facut chiar o masurare spot pe una din frunzele verzi ale plantei in zona de maxima iluminare. Secretul unei expuneri corecte sta in masurarea unei zone care corespunde cu griul mediu (celebrul gri 18%) care de data aceasta este frunza de usturoita. Pentru peisaje care contin multa verdeata masurarea expunerii este relativ simpla tocmai pentru ca verdele vegetal (de tonalitatea ierbii) corespunde cu griul mediu de care am vorbit mai sus. Pentru exercitiu incercati sa cuprindeti in cadru numai o zona de verdeata, fara cer. Examinati histograma cadrului si veti observa ca aceasta este plasata la centru. Este unul din micile secrete ale unei expuneri corecte. Daca in cadru apare si cerul atunci probabil o corectie de expunere se cere a fi facuta. Un contrast foarte ridicat se va corecta doar folosind filtrele degrade neutre.
In aceeasi padure, cativa metri mai incolo am incercat o alta rezolvare, de data aceasta focalizandu-ma doar catre sol. Urcat pe trunchiul de copac doborat de furtuna am incercat sa simplific cat mai mult compozitia cautand ca in jurul acestuia sa nu cuprind decat flori de usturoita. Zonele iluminate de soare m-au determinat sa aplic o compensare a expunerii cu 0,3 trepte de expunere fata de masurarea data de aparat. Am preferat o subexpunere pentru salvarea zonelor iluminate urmand ca la editarea imaginii sa compensez similar umbrele.
Vara, un anotimp cu lumina multa si foarte contrasta, ne obliga sa strabatem padurile mai ales in zilele cu cer acoperit, cu lumina uniforma. Chiar pe o zi cu ploaie, cand practic mai curand stai in casa decat sa iesi la fotografiat, poti gasi subiecte interesante la marginea unui lac. Lumina moale face ca umbrele din padure si lumina de pe lac sa fie perfect cuprinse in latitudinea de expunere a senzorului digital (ceea ce e cunoscut ca "dynamic range"). Un obiectiv luminos este de preferat. Altfel va trebui sa folositi trepiedul pentru a obtine imagini cu un grad ridicat de claritate. Daca nu aveti trepiedul la voi atunci un ISO ridicat este singura solutie pentru claritate maxima. Este una din putinele situatii cand imaginea reflectata in lac are aproape aceeasi stralucire cu imaginea padurii nefiind nevoie de folosirea filtrelor neutre degrade.
Padurile cu arbori rari dau posibilitatea la compozitii din cele mai interesante. De data aceasta am folosit focala lunga (in jurul a 200 mm) pentru a fotografia paduri in zone inalte ale masivelor montane. O padure coplesita de grohotis, aproape sufocata, in care doar cativa arbori mai vegeteaza a fost un subiect atragator in Torres del Paine, Patagonia de Sud. Desi versantul de pe care am facut fotografia era impadurit, am cautat o fereastra in vegetatie care sa-mi permita cadratura respectiva. In cu totul alta locatie, Alpii elvetieni, insa acelasi tip de compozitie: padure rara prin care se vede solul bolovanos traversat de o poteca turistica. Acelasi tip de abordare in privinta opticii alese: tele de 200 mm. Focala lunga ajuta la izolarea elementelor compozitiei. Ritmul este cheia comuna in care au fost realizate cele doua imagini. De asemenea lumina razanta care deseneaza spectaculos textura padurii si a solului sunt specifice orelor de dupaamiaza. Ambele fotografii sunt realizate la sfarsit de vara si inceput de toamna desi lunile difera din cauza emisferei in care au fost facute: sfarsit de februarie si de septembrie.
Nu uitati detaliile. Fie ca e vorba de frunze cazute pe sol care pot constitui o amorsa (primul plan) frumoasa sau un detaliu de frunzis in care frunzele formeaza un puzzle impreuna cu ramurile copacilor. Din punct de vedere compozitional abordarile sunt diferite: In padurea nepaleza am folosit o focala scurta pentru a pune in relatie frunzele de pe sol cu copacii din care provin. Pe langa aceasta solul bolovanos acoperit cu muschi creaza un contrast cromatic cu albastrul cerului (culori complementare). Diafragma folosita - 9 - am ales-o la mijlocul scalei. Nici prea inchisa pentru a reda cu claritate coroana copacilor dar nici prea deschisa pentru a sterge detaliile care ajuta la intelegerea imaginii. In Patagonia, detaliu de frunzis - caracteristic foioaselor din zona - l-am abordat cu un obiectiv cu focala normala iar diafragma a fost deschisa aproape la maxim (valoarea 4) tocmai pentru a izola frunzele din planul apropiat. In acest fel ele se detaseaza prin claritate de restul imaginii.
In Himalaya inalta padurea "urca" pana la 4000 de metri. Cate un palc de padure izolat se contureaza pe culmile albe ale optmiarilor. Datorita contrastului extrem practic arborii sunt vazuti doar ca desen - in silueta - desenandu-se peste albul orbitor al ghetarilor suspendati si al norilor. Expunerea am facut-o tinand cont de stralucirea albului din planul secund. Optica folosita: tele de 200 mm, la focala de 105 mm.
Mergeti in padure. O veti gasi de fiecare data altfel.
Padurea dintre copaci
Padurea dintre copaci
Padurea dintre copaci
Padurea dintre copaci
Padurea dintre copaci
Padurea dintre copaci
 
 
 
 Home Facebook Workshop-uri si Phototour-uri Mass-media Contact Link-uri
 Copyright @ 2009 CAMERAmm   Made by Sik