close

Utilizare & Copyright

Modul de utilizare a acestui site este guvernat de legi, reguli si conditii asa cum se stipuleaza mai jos. Prin emiterea de comenzi, cumpararea sau utilizarea de imagini de pe acest site se presupune ca acceptati termenii de utilizare.

SC CAMERA mm SRL isi asuma angajamentul fata de utilizatori ca informatiile obtinute prin exploatarea acestui site nu vor fi facute publice si nu vor face obiectul niciunei tranzactii de date cu terti.

Modul de utilizare a imaginilor de stock de catre utilizator se va face cu respectarea Legii nr.8/1996 privind drepturile de autor, sau a legilor similare din tarile de origine ale cumparatorilor.

Agentiile de publicitate, editurile, editorii si designerii individuali pot folosi fotografiile din sectiunea stoc a sitului pentru crearea de grafica sau layouturi destinate unor terti numai folosind imagini insemnate cu watermark. Acestea nu sunt purtatoare de onorariu atat timp cat sunt folosite ca suport de oferta pentru acestia.

Folosirea imaginilor fotografice din sectiunea stock se face numai pe baza unui contract de cesiune a drepturilor de utilizare semnat intre SC CAMERA mm SRL si beneficiar pe baza ofertei generale de pret si a modului de utilizare a fotografiilor.

Nici o imagine, nici o parte a sitului, sau garfica ce apartine sitului nu poate fi copiata, modificata, republicata sau utilizata in orice alt mod decat cu acordul expres al proprietarului.

Toate imaginile, fotografii sau grafica, cat si conceptul acestui site sunt proprietatea SC CAMERA mm SRL.
Copyright
 
 
Mihai Moiceanu - photography
 
 

Home Facebook Workshop-uri si Phototour-uri Mass-media Contact Link-uri     


Colectii

Expozitii

Vernisaje

Editorial

Biografie

Romania

Germania

Muntii Alpi

Patagonia

Himalaya

Europa

Cuvinte cheie

FAQ

Comanda ta

Produse

Wallpaper

Conditii de livrare

Cos de cumparaturi

Foto comerciala

Calendare

Tipar

Coperti CD/DVD

Web design

      Membru:

ECO Romania


Citeste alt articol  

De la clar la estompat

publicat: Mai 2009 in CHIP Foto&Video

E inca noapte dar suntem deja in barca pe canalul Garla de mijloc. Ne indreptam,la lumina stelelor, catre laguna situata intre insula Sacalinul mic si grindul Mocirla. Vrem sa prindem lumina de dimineata, in laguna, pentru a avea soarele razant si lumina buna pentru fotografiatul pasarilor. Lumina de dimineata sau seara este remarcabila pentru fotografia animaliera, insa mai ales pentru pasari. Aripile sunt luminate straniu de dedesubt, blick-ul de lumina se vede bine in ochiul pasarii, lumina nu are contrast si deseneaza bland detaliile penajului. Daca ai noroc si nu sunt nori la rasarit lumina de dimineata la gurile Deltei este magnifica.
Am ajuns la apa mica, in apropierea unui card de pelicani. Motorul barcii e oprit de mult. Inaintam foarte incet, prin apa putin adanca, impingand cu o vasla in nisipul de pe fund. Pelicanii nici nu ne baga in seama. Sunt preocupati de aranjarea penajului, filfaitul aripilor, mici certuri in grup. Ne uitam la ceas. Ar fi trebuit sa rasara soarele. Dar ghinion: la rasarit sunt nori. Incet pelicanii se pregatesc sa paraseasca plaurul pe care au dormit si pleaca la pescuit. Decoleaza batand apa cu picioarele si apoi se inalta in zbor greoi. Incerc sa nu ratez ocazia. Cine stie cand voi mai fi atat de aproape de pelicani fara ca acestia sa fie deranjati de prezenta noastra. Verific expunerea: t=1/250; f=5,6 ;la ISO=500. Lumina e slaba, din toate punctele de vedere. In lipsa soarelui contrastul e prea scazut, cromatica e monotona. Incerc sa ma adaptez si schimb tactica. In loc de timp foarte scurt care sa inghete miscarea si sa redea clar aripile si miscarea pasarilor aleg varianta diametral opusa. Timp relativ lung si o diafragma inchisa. Neavand timp de reglaje raman la aceeasi valoare ISO si modific parametrii expunerii astfel ca timpul sa fie de 1/30 s si diafragma 14. Cu miscari de panoramare urmaresc micile grupuri de pelicani care-si iau zborul de langa noi plecand catre zonele de hranire. Declansez in rafala pentru a nu pierde momentul decisiv cand o aripa sau un pelican vor fi in pozitia favorabila. Socoteala de acasa nu se potriveste cu cea din...balta.

Cateva precizari

Ca sa fie clar de la inceput: claritatea este necesara in fotografie, mai ales in fotografia animaliera. Nu mai vorbesc de peisaj. Si totusi...Exista situatii cand tocmai neclaritatea, estomparea imaginii, da farmec fotografiei o face mai aproape de modul in care cateodata simtim atmosfera la momentul declansarii, sau, de ce nu, ne scoate din incurcatura abordarii unui subiect.
In limbajul de zi cu zi al fotografilor s-au asimilat aproape complet termenii de sharf si blur care tradusi in limba romana suna un pic straniu pentru un fotograf: claritate si estompare.

Cat de clara trebuie sa fie o fotografie? Cat de estompata se admite sa fie?.

Claritate - Sharp
Ca de obicei raspunsul este nuantat si pentru intelegere trebuie analizat pe componente. Daca ar fi sa definim claritatea trebuie sa intelegem cum analizeaza privirea umana o imagine clara si cand aceasta este "declarata" clara. Pe langa punerea la punct a obiectivului - focalizare, pentru a fi perceputa ca fiind clara, o fotografie trebuie sa aiba un contrast mare. Insa nu vorbim de contrastul general al imaginii ci de contrastul local la nivel de detaliu, intre doua suprafete apropiate ale imaginii. O fotografie cu ceata nu va fi perceputa niciodata ca fiind foarte clara si datorita contrastului local scazut. Pe cand o imagine de arhitectura fotografiata in plin soare, datorita contrastului puternic intre partile luminate si cele intunecate, va fi perceputa ca fiind foarte clara. Un alt parametru de care se tine seama in stabilirea claritatii unei fotografii este diafragma de lucru a obiectivului. Cu cat aceasta va fi mai mica (inchisa) cu atat imaginea rezultata va fi mai clara. Insa inchiderea diafragmei nu trebuie dusa la extrem caci la valori foarte mici apare difractia, care tocmai asupra claritatii va actiona, diminuand-o. O valoare a diafragmei in jur de 8-16 va asigura intotdeauna o claritate mare a fotografiilor. Calitatea luminii este si ea determinanta pentru claritatea fotografiei. In zile cu atmosfera curata (dupa un vant puternic sau dupa o furtuna) fotografiile vor fi aparent mai clare. Lumina solara strabate o atmosfera mai putin incarcata cu suspensii, este mai cruda si determina o ilumnare mai contrasta a peisajului. Tinand cont de parametri de mai sus posibilitatea obtinerii unei fotografii clare este mare. Dar mai trebuie ca manuirea camerei sa fie facuta corect, alegerea timpului de expunere, a focalei, folosirea unui trepied fiind conditii necesare in vederea atingerii claritatii maxime.

Estompare - Blur
Blur-ul poate apare din nenumarate motive in momentul fotografierii. In acceptiunea fotografiei clasice acesta este de nedorit si considerat ca o greseala, fotografiile neclare fiind catalogate ca rebut. Si totusi estomparea este un procedeu ce poate amplifica semnificatia unei fotografii, poate sublinia un anumit efect. Totul este ca blur-ul sa fie folosit acolo unde este sustinut de o anumita abordare. Blurul accidental este categoric o greseala. Probail cel mai folosit blur este cel care sugereaza miscarea subiectului si este obtinut prin miscarea de panoramare a camerei, urmarind miscarea acestuia. Cat de mult este acceptat blurul este o chestiune de gust. Unii autori accepta ca toata imaginea poate fi blurata atat timp cat semnificatia fotografiei poate fi receptata cu usurinta. Altii sustin ca in cazul fotografierii animalelor este necesar ca macar o parte a acestuia (in speta ochii) sa fie redati clar (foto 1). Un alt fel de blur este cel obtinut prin focalizarea restrictiva a obiectivului pe un plan foarte bine determinat. Folosind o diafragma larg deschisa si o focala lunga se compune imaginea in asa fel incat toate planurile in afara celui de focalizare sa fie puternic blurate. Cu cat focala este mai lunga, distanta pana la subiect mai mica, diafragma mai deschisa si distanta intre planurile subiectului mai mare, cu atat blurul va fi mai mare in planurile nefocalizate (foto 2). Blurul insa se poate obtine si daca aparatul foto este fix si subiectul este in miscare. Situatia tipica este cea a unei cascade fotografiate cu timp mare de expunere (foto 3). Blurul va fi cu atat mai accentuat cu cat timpul de expunere este mai mare.

Claritate si estompare
Juxtapunerea planurilor de maxima claritate peste planuri puternic blurate va accentua claritatea fotografiei. Subiectul va fi perceput de privitor ca fiind foarte clar. In cazul fotografiei animaliere aceasta tehnica permite detasarea animalului de fundal, privirea umana fiind atrasa instinctiv de partile clare ale imaginii (foto 4). Impresia generala de claritate a fotografiei este mult sporita folosind aceasta tehnica.
Fotografia insa poate contine mai multe planuri din care doar cel focalizat perfect va cuprinde subiectul, cele apropiate sau departate fiind blurate mai mult sau mai putin (foto 5). Pe langa concentrarea privirii catre subiect, aflat in planul de maxima claritate, aceasta abordare subliniaza caracterul de spatialitate a cadrului fotografic. Perceptia adancimii este favorizata de faptul ca ochiul uman are acelasi tip de focalizare pe subiect.
Claritate sau estompare, sunt aproape indispensabile una fara de alta si se pun in evidenta reciproc. Asa ca de acum incolo chiar daca fotografiile voastre vor fi blurate asigurati-va ca mesajul lor este clar.
De la clar la estompat
De la clar la estompat
 
 
 
 Home Facebook Workshop-uri si Phototour-uri Mass-media Contact Link-uri
 Copyright @ 2009 CAMERAmm   Made by Sik